Vanligvis vil CTRL + + tastene kunne brukes for å øke størrelsen, og CTRL + - for å redusere den.
Har du hjul på musen, kan du bruke CTRL sammen med hjulet for å justere størrelsen. På Mac kan du bruke CMD + + og CMD + -.
Uke | Startdato | Sluttdato | Frist | Sted | Språk |
---|---|---|---|---|---|
På forespørsel | - | - | Kristiansand, Vest-Agder | Norsk |
Uke: |
Startdato: På forespørsel |
Sluttdato: - |
Frist: - |
Sted: Kristiansand, Vest-Agder |
Sted: Kristiansand, Vest-Agder |
Språk: Norsk |
Trykk her for mer info |
Lukk |
Bakgrunn
Alle livssyn har sin apologetikk og dermed ulike apologetiske metoder. Samtidskulturen gir store utfordringer for det kristne livssynets apologetikk, både i relasjon til tilnærmingsmåter og temaområder. En videreføring av KL101-4 og KL103 er dermed svært relevant, med fordypning både i den kristne apologetikkens ulike tilnærmingsmåter og i de to sentrale grunntemaene ’det onde’ og spørsmålet om de nytestamentlige evangelienes troverdighet. Disse temaenes aktualitet viser seg både gjennom religions- og filosofihistorien og gjennom historien til den kristne teologi og apologetikk, så vel som i samtidens populærkultur.
Målgruppe, kompetanse og utdanningsløp
KL211gir økt kompetanse i å møte aktuelle tankemessige utfordringer for det kristne livssynet og dermed økt kompetanse for arbeid med formidling innen kristne organisasjoner og kirkesamfunn. Samtidig er emnet meget relevant for undervisning i ulike skoleslag.
Dette emnet bidrar også i sterk grad til dypere refleksjon omkring intellektuelle spørsmål i ulike faglige sammenhenger, som blant annet filosofi, historie og psykologi.
KL211 inngår i MhG’s bachelorgrad i kommunikasjon og livssyn. I det foreslåtte studieløpet er emnet plassert i tredje semester.
Mål
Gjennom arbeidet med emnet skal studentene tilegne seg:
Innhold
KL211-1 Ulike tilnærmingsmåter til grunntema (4 stp)
Dette delemnet gir en innføring i apologetisk metode i kristen kontekst. Fokus rettes mot en kritisk gjennomgang av diskusjoner mellom fem aktuelle apologetiske hovedretninger.
Pensum (286 s.)
KL211-2 ’Det onde’ som apologetisk grunntema (8 stp)
Dette delemnet gir en innføring i temaet ’det onde’ fra tre ulike innfallsvinkler. En kristen tilrettelegging av ’det onde’ presenteres, en debatt om temaet mellom representanter fra et teistisk, panteistisk og naturalistisk livssynsperspektiv fokuseres og søkelyset rettes mot hvordan forskjellige perspektiv på ’det onde’ og det ondes problem reflekteres i populærkulturen. Uansett innfallsvinkel, legges det vekt på å se temaet i lys av de ulike livssynenes helhetsperspektiv.
Pensum (525 s.)
KL211-3 Kildene og historien som apologetisk grunntema (8 stp)
Dette delemnet retter fokus mot evangeliene som historiske kilder. De klassiske argumentene for evangelienes historiske troverdighet presenteres og temaet tas opp i debatt mellom det kristne og det naturalistiske livssynet. Søkelyset rettes også mot hvordan temaet reflekteres i populærkulturen.
Pensum (583 s.)
Organisering og arbeidsmåter
KL211 tilbys som lokalstudium.
Undervisningen består av forelesninger og seminarer. På seminarene drøftes sentrale tema og fokus rettes mot aktuelle case fra populærkulturen. Videre danner studentenes arbeidsoppgaver og prosjektoppgave utgangspunkt for drøfting.
Til KL211 er det også knyttet et obligatorisk oppgavekurs som danner grunnlag for det videre arbeidet både med arbeidsoppgavene og prosjektoppgaven. I arbeidet med prosjektoppgaven er også faglærers veiledning vesentlig.
For arbeidsoppgavene gjelder de faglige og formelle kravene som er spesifisert i gjeldende manual.
Arbeidskrav
Oppgavekurset er obligatorisk, og det kreves minst 75 % tilstedeværelse på henholdsvis forelesninger og seminarer.
Følgende arbeidskrav må være oppfylt for at prosjektoppgaven skal bli vurdert:
a) Oppgavekurset må være gjennomført
b) Arbeidsoppgavene må være levert innen fastlagt(e) frist(er)
c) Arbeidsoppgavene må være godkjent
d) Prosjektbeskrivelsen må være levert innen fastlagt frist
e) Studieevalueringen(e) skal være gjennomført innen fastlagt(e) frist(er)
Vurdering og vurderingsuttrykk
Vurderingen i KL211 består av en skriftlig prosjektoppgave med et omfang på 6000 ord med tema knyttet til KL211-2 og/eller KL211-3.
For prosjektoppgaven gjelder de faglige og formelle kravene som er spesifisert i gjeldende manual.
Vurderingen skjer etter en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
De generelle bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler gjelder også ved MhG. Det vises ellers til Forskrift om studier og eksamen ved Mediehøgskolen.
Les mer om Mediehøgskolen Gimlekollen
Se flere kurs fra Mediehøgskolen Gimlekollen (30)
Kontakt oss